Klass 3

I årskurs 3 har man slöjd för första gången. Varje läsår har man en termin textilslöjd och en termin trä/metallslöjd. I årskurs 3 lägger vi grunderna för slöjden.

Sy för hand

I textilslöjden börjar eleverna med att träna på att sy för hand och bli bekväm med de lättare verktygen, redskapen och teknikerna. Det görs genom att eleverna får tillverka olika figurer.

Vi börjar med att tillverka en strumphund. Där får eleverna träna på färdigheter som klippa, knyta knutar, mäta, nåla, sy fast knappar, mm.

Vi fortsätter sedan med att sy En liten kompis. Där fortsätter vi träna samma färdigheter men utökar med att sy fler sömmar för hand. De som hinner får sedan tillverka en nyckelring där eleverna får mer träning.

I dessa arbeten får eleverna även lära sig att göra något efter en idé, vilket sätt man kan använda olika material, vad olika material heter samt hur färg, form och material påverkar slöjdföremålets uttryck. Vidare får de lära sig hur man kan följa arbetsbeskrivningar.

Symaskin

I årskurs 3 introducerar vi symaskinen. Vi börjar med en genomgång av maskinen och sedan får eleverna träna på att sy i papper utan tråd. Sedan går vi igenom hur man trär maskinen med tråd och fortsätter sedan träna att sy i papper men denna gången med tråd. Sedan är det dags att provsy i tyg.

Fantasifigurer

Finns det sedan tid över så syr eleverna vidare på symaskin. Vi syr då fantasifigurerna Knodden, Knoddens kompis Knut och Ormen Väsis.