Barnens teaterdag 2024

I år kommer vi fira Barnens Teaterdag 31 maj och 1 juni. Välkomna då!

Mer information kommer.

En stor rubrik.

Barnens teaterdag 2023

På fredag 2 juni spelar vi upp Klas Klättermus för förskolor och skolor på Hönö Hembygdsgård. På lördag 3 juni öppnar vi sedan upp för allmänheten med teater och försäljning tillsammans med Hönö hembygdsgård. Föreställningarna börjar 10.30 och 12.00. Varmt välkomna!

Barnens teaterdag

Varje år i maj arrangeras Barnens Teaterdag av Betelskolan tillsammans med Hönö hembygdsförening. Där kan man se elever från Betelskolan dramatisera delar av kända barnböcker. Man kan få möta Pettson & Findus, Pelle Svanslös, Emil, Pippi med flera!

Under dagen kan man köpa fika, godis, sockerdricka, korv med bröd och lotter i en genuin hembygdsmiljö där även hembygdsgårdarna är öppna.

Barnens teaterdag är en uppskattad tillställning som arrangeras av Betelskolan och Hönö Hembygdsförening. Den är för hela familjen med många besökare och fantistiskt duktiga elever.

Barnens Teaterdag 2022

Barnens Teaterdag 2019

Den 24-25 maj var det, för 16:e året i rad, dags för Barnens Teaterdag igen.

I år framfördes musikalen Djungelboken och fredagen var enligt tradition för skolor och förskolor. I år fick man för första gången flytta inomhus på fredagen då det var för dåligt väder. På grund av att det i Betelkyrkan var TV-inspelningar så öppnade Hönö Missionskyrka upp sina dörrar. Förskolor, skolor och daglig verksamhet kom och tittade när Betelskolans elever framförde Djungelboken. Eleverna, som aldrig övat inomhus, visade sina bästa sidor när de snabbt lyckades ställa om och framföra musikalen inne. Som åskådare kunde man inte tro att de aldrig övat där.

På lördagen lyste solen och det kunde genomföras på Hönö Hembygdsgård som planerat. Två föreställningar där familj, vänner och alla andra som ville, kom för att se Mowgli, Baloo, Bagheera och de andra karaktärerna i Djungelboken. Det fanns en uppgift för alla elever. För de som inte ville stå på scen så fanns annat arbete som ljudtekniker, scenarbetare, sminkning, klädansvar, musiker, mm. Eleverna fick önska vad de ville göra och efter det så delades rollerna och uppgifterna ut. De yngsta klasserna fick vara med i kören och agera elefanter, vargar, apor och människor. Huvudrollerna spelades av två olika elever och de fick agera en föreställning var per dag.

Hönö hembygdsgård stod för fika- och lottförsäljning och bodarna var öppna för de som ville titta in. Skolklasser sålde godis, korv med bröd och dricka.

Elever och personal på Betelskolan har jobbat mycket för att det skulle bli så lyckat som det blev.

Tack till Pia Magnusson på Torslanda Tidning för att vi fick använda några av dina bilder!

Barnens Teaterdag 2018

Barnens Teaterdag 2018 fick man möta Pettson & Findus, Pelle Svanslös samt Pippi. Det var en helg med varmt och soligt väder, många besökare och så klart, grymt duktiga elever!

Barnens Teaterdag 2017

Barnens Teaterdag 2017 fick man möta Pettson & Findus, Emil, Pippi samt flera Disney-figurer. Det var en helg med fint väder, många besökare och fantistiskt duktiga elever!